Metaversumi luo uusia viihteen mahdollisuuksia



Metaversumi on melkoinen sanahirviö, joka on viime aikoina noussut todelliseksi trendiksi. Todellisen sysäyksen puheeseen toi Facebookin nimenvaihdos Metaksi – ja toimitusjohtajan kertomus massiivisista panostuksista metaversumiin. 

Mutta mikä metaversumi oikeastaan on, ja miten se voi konkreettisesti näkyä tulevaisuudessamme? Kokosimme kasaan artikkelin täynnä aitoja esimerkkejä siitä, miten metaversumi voi vaikuttaa tulevaisuuden viihdemuotoihin.

Kiinnostaisiko pelaaminen metaversumi-kasinolla tai leffojen katselu entistä aidommassa ympäristössä? Hyvä, sillä nyt tutustumme tähän tulevaisuuden teknologiaan tarkemmin esimerkkien ja pohdintojen kautta.

Mikä on metaversumi?

Aloitetaan kuitenkin perusteista. Mikä oikeastaan metaversumi on?

  • Ideana on yhdistää oikea todellisuus ja lisätty todellisuus
  • Näin voidaan luoda virtuaalisia tiloja, joissa voi olla muiden ihmisten kanssa ympäri maailmaa
  • Metaversumi siis yhdistää internetin, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet yhteen

Metaversumi tarkoittaa lisätyn todellisuuden maailmaa, joka kytkeytyy omaan maailmaamme. Ideana on linkittää internetin mahdollisuudet oikeaan elämään – ilman, että netin mahdollisuuksia voi hyödyntää vain puhelimen tai tietokoneen kautta.

Ideanaon siis luoda eräänlainen kolmiulotteinen virtuaalimaailma, joka yhdistää elementtejä oikeasta elämästä sekä virtuaalitodellisuudesta. Voit esimerkiksi jutella pelaajien kanssa ympäri maailman, kuten he olisivat kanssasi samassa huoneessa.

Tavallisesta virtuaalitodellisuudesta se eroaa juuri oikean elämän yhdistämisen kannalta.  Kyseessä ei ole samanlainen pakopaikka todellisuudesta, vaan oikean elämän yhdistäminen virtuaalitodellisuuteen.

Meta itse kiteyttää asian näin: ”Metaversumi on joukko virtuaalisia tiloja, joita voit luoda ja tutkia muiden ihmisten kanssa, jotka eivät ole samassa fyysisessä tilassa kuin sinä”

Koko konsepti saattaa kuulostaa utopistiselta ja todella hankalasti hahmotettavalta, mikä on ihan ymmärrettävää. Samalla tavalla internetin selittäminen vuoden 1950 Suomessa voisi olla kovin vaikea tehtävä.

Metaversumista povataan jopa tulevaisuuden internetiä ja sellaista keksintöä, joka mullistaisi jokaisen elämän. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä vaikea sanoa, tuleeko siitä oikeasti tärkeä juttu ihmisten elämässä vai pelkkä turhake.

Metaversumi voi mullistaa pelaamisen mahdollisuudet

Videopelit ovat aivan varmasti sellainen konsepti, joka sopisi metaversumiin täydellisesti. Mitä jos pelit olisivatkin entistä aidompia ja yhdistelisivät oikean elämän ja VR-maailman sulavasti yhteen?

Lisätyn todellisuuden pelejä on jo nähty, ja osa on edennyt ihan hittipeleiksi asti. Kaikki varmasti muistavat Pokemon GO:n aiheuttaman hurjan villityksen muutama vuosi sitten. Pokemonissa oli nimenomaan kyse AR:stä eli lisätystä todellisuudesta.

Metaversumi voisi viedä kuitenkin asiat vielä aivan toisiin sfääreihin. Kun tähän yhdistettäisiin vielä kanssakäynti suoraan toisten ihmisten kanssa, mahdollisuus aitoon VR-maailmaan ja muut uuden teknologian tuomat mahdollisuudet, puhuttaisiin ihan erilaisesta tuotteesta.

Yksi mielenkiintoinen konsepti olisi metaversumi-kasino – eli virtuaalinen pelipaikka, jossa voitaisiin pelata kuin aidolla kivijalkakasinolla. Jo nyt monet nettikasinot pyrkivät emuloimaan aitoa kivijalkakasinoa esimerkiksi live-kasinopelien kautta – metaversumi voisi viedä tämän täysin uudelle tasolle.

Kivijalkakasinon ominaisuuksia tarjoava nettikasino voisi luoda täysin uudenlaisen pelikokemuksen pelaajille. Kun oikeaan maailmaan pystytään yhdistämään elementtejä netistä ja virtuaalimaailmasta, voi kotona tehdä melkein mitä vain. 

Elokuvateollisuus ja metaversumi

Elokuvateollisuus on tasaisin väliajoin testaillut uudenlaisia entistä mukaansatempaavampia ominaisuuksia. 3D-teknologiaa on käytetty leffateattereissa jo vuosia, suosion välillä kasvaessa ja hiljalleen hiipuessa. Muistaako joku, kun yhdessä vaiheessa kaikkien telkkareidenkin kylkiäisenä tarjottiin 3D-laseja?

Elokuvateollisuuden kannalta myös virtuaalitodellisuuden kehitys on varmasti mielenkiintoinen asia. Elokuvayhtiöt haluavat takuulla kokeilla uusia tapoja koukuttaa ihmisiä, kun kilpailu satojen suoratoistopalveluiden takia on entistä kovempaa.

Tulevaisuuden leffakokemus voisi metaversumin myötä olla nykyistä huomattavasti monipuolisempi ja aidompi – ellei tämäkin kokeilu pikkuhiljaa hiivu ihmisten kyllästyessä. 

Uudella teknologialla olisi varmasti tarjottavaa elokuvateollisuudelle, mutta ennen kaikkea kyse on siitä, miten sitä pystyttäisiin hyödyntämään. Jos metaversumia käytettäisiin vain 3D:n kaltaisena lisänä, ei sen suosio varmasti tavallisten elokuvakatselijoiden osalta nousisi mihinkään. Jos taas pystyttäisiin aidosti luomaan täysin uudenlaisia kokemuksia, voisi tässä hyvin olla elokuvateollisuuden tuleva suunta.

Kenties tulevaisuuden metaversumi voisi tuoda aidot interaktiiviset seikkailut kotisohvalle. Jos kotona pystyisi kokemaan elokuvan tunnelman ja miljöön entistä realistisemmin, voisi tässä hyvin olla elokuvateollisuudelle merkittävä suunta.

Viihteen mahdollisuuksia riittää, mutta toteutus ratkaisee

Varmaa on, että mahdollisuuksia metaversumiin ja muihin vastaaviin teknologioihin liittyen tulevaisuudessakin riittää. Kyse on lopulta kuitenkin siitä, miten näitä pystytään hyödyntämään.

Kuten kaikkien uusien teknologioiden kanssa, jatkuu kehitys varmasti vielä pitkään, emmekä todennäköisesti tule näkemään ainakaan seuraavaan 5 vuoteen vielä mitään kovin mullistavaa. 10 vuoden päästä viihdekokemuksemme saattaa kuitenkin olla jo radikaalisti erilaisempi.

Kuva: Unsplash

SUOSITUIMMAT