Peliarvostelu: Deathloop



Arkane Studiosin tuore julkaisu, Deathloop, on nimensä mukaisesti kuoleman silmukka, josta on vaikea paeta. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, sillä älyn, toiminnan ja oikeiden ajoitusten kautta silmukan voi murtaa. Suoraa toimintaa, erikoistaitoja ja hiiviskelyä yhdistelevä uutuuspeli kutkuttaa hermojen juuria tuntuvasti.

Mitä ihmettä, Colt tuplana! Tälle on syynsä, joten kannattaa kuunnella tarkasti, mitä asiaa kloonilla on.

Sarjakuvatyylinen Deathloop käynnistyy rannalta, jossa seikkailun päähenkilö Colt Vahn herää kuin rantautunut valas, auringon kohotessa taivaanrantaa pitkin. Edessä olevasta kaivostunnelista löytyvä radiopuhelin alkaa möykätä kuin viimeistä päivää, eikä Coltilla ole harmainta haisua, kuka kapineeseen huutava nainen on. Kyseessä on Julianna Blake, joka on harvinaisen pahalla tuulella, eikä Colt säästy provosoinnilta ja nälvimiseltä kertaakaan kaksikon puhuessa toisilleen.

Jylhä maisema. Pelin sarjakuvamainen tyyli jakaa varmasti mielipiteitä, mutta arvostelijan silmistä katsottuna näkymät ovat oikein hienoja.

Alkumetreillä Coltin hyppysiin tarttuu muutamia perusaseita ja kontrollit tulevat helposti tutuksi. Pelin tutoriaalit käydään läpi käytännönläheisesti, joka kertoo hyvästä pelisuunnittelusta. Ensikohtaaminen Julianna Blaken kanssa antaa lisätietoa kupletin juonesta: vastapuolella toimiva leidi yrittää jatkuvasti pysäyttää Coltin aikeet, kun taas Colt pyrkii pääsemään loputtomalta tuntuvasta silmukasta pakoon. Mysteeri tuntuu alusta alkaen kiehtovalta ja sen tutkiminen vetää nopeasti mukaansa.

Pelimekaniikkaa voisi kuvailla sanoilla yksinkertaisen toimiva. Aikarajoja pelissä ei ole, ja toiminnan vapaus omaan tahtiin yhdistettynä koukuttaa mukavalla tavalla. Asevalikoima on erittäin kattava ja toimintaa ei tule puuttumaan, mutta oma viehätyksensä on myös vastustajien äänettömässä lahtaamisessa. Ase- ja kykyarsenaalin ohella Colt voi hyödyntää myös ympäristöä hakkeroimalla esimerkiksi puhelinkioskeja, jolloin puhelimen pirinä vetää vastustajia puoleensa.

Vihollisten sijainnit pystyy merkitsemään, joka helpottaa huomattavasti hyökkäyksen suunnittelua. Vasemmalla oleva turvakamera voi aiheuttaa paljon päänvaivaa, jos se havaitsee Coltin ja tekee hälytyksen.

Elokuvamaiseen tyyliin musiikki paisuu kiperimmissä tilanteissa, tuoden oman mausteensa tunnelmalliseen maailmaan. Ääninäyttely on musiikin tapaan erinomaisella tasolla ja pyssyjen pauke kuulostaa uskottavalta. Tiivistetysti voi todeta, että heikkoja kohtia saa hakemalla hakea. Toki bugiosastollakin on omat murheensa, sillä satunnaisia kaatumisia esiintyi etenkin ensimmäisten viikkojen aikana. Arkane Studiosin tiimi on kuitenkin korjannut valtaosan näistä, ja pelaamisesta voi nauttia kokolailla rauhassa.

Nämä riittävät usein taitavalle pelaajalle, joka osaa käyttää erikoiskykyjä ja hakkerointia tehokkaasti. Äänetön vihollisten silpominen ei hälytä apujoukkoja, toisin kuin tuliaseet.

Oman, erityisen lisämausteen peliin tuo sen edetessä Julianna Blaken tunkeutumiset omaan peliin. Tällöin Juliannaa kontrolloi tekoäly tai toinen ihmispelaaja, jos pelaa online-moodissa. Pahimmillaan Julianna voi olla melkoinen riesa, mutta vastaavasti häneltä voi saada arvokkaita kykyjä tai esineitä onnistuneen kaadon jälkeen. Pelattavuuden kannalta on hienoa, että Coltilla on käytössään lähes heti alussa saatava esine, joka pelastaa hänet kuolemalta kahdesti. Vastaavanlaista kapistusta ei Juliannalla ole, eivätkä invaasiot tunnu tämän myötä liian pahoilta.

Jatkuvasti tukkanuottasilla oleva taistelupari. Kumpikaan ei tunne armoa.

Kokonaisuutena Deathloop on erittäin kiehtova. Pienet yllätykset, Coltin taitojen kasvattaminen pikkuhiljaa paremmiksi ja ajan kanssa myös pysyvien varusteiden aukeaminen käyttöön eräänlaisen aikaenergian avulla lisäävät houkuttelevuutta. Jos elokuva ”Päiväni Murmelina” on tuttu, niin muistelkaapa, mihin Bill Murray lopulta päätyi, toistettuaan samaa päivää lukemattomia kertoja. Samanlainen koukku liittyy Deathloopiin, eikä siitä halua päästää irti ennen kuin äärettömältä tuntuvan aikajanan toistaminen päättyy. Kyseessä on erittäin innovatiivinen peli, jota voi suositella kaikille aikuisikään ehtineille. Sarjakuvaväkivaltansa vuoksi 18 vuoden ikäraja on vahvojen perusteiden takana.

Tähdet: 5/5

Rating: 5 out of 5.

Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, PC/Windows
Genre: Roguelike, ensimmäisen persoonan ammunta
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 18
Kehittäjä: Arkane Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks

SUOSITUIMMAT


Arkane Studiosin tuore julkaisu, Deathloop, on nimensä mukaisesti kuoleman silmukka, josta on vaikea paeta. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, sillä älyn, toiminnan ja oikeiden ajoitusten kautta silmukan voi murtaa. Suoraa toimintaa, erikoistaitoja ja hiiviskelyä yhdistelevä uutuuspeli kutkuttaa hermojen juuria tuntuvasti. Sarjakuvatyylinen Deathloop käynnistyy rannalta, jossa...Peliarvostelu: Deathloop