Tales of -pelisarjan uusin tulokas tarjoaa erittäin pelattavan kokemuksen jopa niille pelaajille, joille japanilaiset roolipelit eivät ole tuttuja. Pelattavuuden osalta kynnys on matala uusille tulokkaille, kun taas konkareille pelimekaniikka on tuttua kauraa.
Lähtökohtaisesti pelin sankariin tutustutaan Renalta tulleiden valloittajien hallinnoimalla orjaleirillä, jossa hän elää vankeudessa Dhana-planeetan väestön kanssa. Iron Mask -nimisellä protagonistilla on erikoisia ominaispiirteitä, sillä hän ei tunne kipua lainkaan tai muista mitään menneisyydestään. Kivuttomuudessa on varjopuolensa, sillä se estää arvioimasta vahingon määrää, ja lisäksi sankarilla on tapana auttaa kanssaihmisiään tilanteen vaarallisuudesta huolimatta ja itseään säästelemättä.
Lyhyt tutoriaali opettaa välttämättömimmät asiat, kuten kontrollit ja taistelemisen perusasiat. Jos nämä sattuu jättämään vähemmälle huomiolle, niin meno on silti helppoa ja toimivaa kahakan sattuessa kohdalle. Tiivistettynä voi todeta, että jopa eri näppäinten satunnainen painelu tuottaa tulosta ainakin helpommilla vaikeustasoilla ja sillä pärjää vähintäänkin kohtalaisesti – etenkin kevyempiä vihulaisia vastaan.
Maailmaa ei tarvitse suinkaan tutkia yksin, sillä Iron Mask tapaa seikkailun aikana muitakin ihmisiä, jotka auttavat etenemisessä. Taisteluiden ohella kumppaneiden kanssa käydyt keskustelut tuovat lisää syvyyttä juoneen. Mielenkiintoiset juttutuokiot ovat vapaaehtoisia, mutta suosituksena ne kannattaa käydä läpi. Tosin englannin puhekieleksi valinneet huomaavat, että huulet on synkronoitu vain japanin kielen tahtiin. Enimmillään Iron Maskin ryhmässä voi olla neljä samanaikaista seikkailijaa. Alueita tutkittaessa pelitekijät ovat päätyneet simppeliin ratkaisuun: vain pelaajan ohjaama protagonisti näkyy ruudulla, ryhmän koosta riippumatta.
Ulkoiset puitteet ovat kunnossa. Perinteinen japanilainen roolipelimaisema näyttää tyylikkäältä ja hahmot ovat erittäin hyvin piirrettyjä asuja ja kasvonpiirteitä myöten. Ääninäyttely toimii omaan makuun paremmin englanniksi puhuttuna, mutta joillekin pelin teemaa lähempänä oleva japanin kieli voi kolahtaa paremmin. Efektien osalta hahmojen huudahdukset, toiminnan aikana soiva musiikki ja erilaiset äänet edustavat nekin hyvää tasoa. Kaikkia keskusteluja ei ole puhuttu, mutta kattavat tekstit pitävät kärryillä asioista.
Seikkailun tuntu on läsnä koko ajan. Eteneminen juoksumarssin tahtiin on vauhdikasta, pikamatkustaminen helpottaa elämää aina ja tallentaa voi milloin vain – paitsi isompien pomotaisteluiden aikana. Hieman Dark Souls -pelien tapaan viholliset uusiutuvat alueilleen, mutta näin on myös resurssien osalta. Tässäkin on menty pelattavuuden ehdoilla, sillä esimerkiksi hahmoja ravitsevat leiritulella kokatut ruoat vaativat reseptien ohella monipuolisia ainesosia. Kamppailut vihollisten kanssa on mahdollista myös kiertää monissa tilanteissa, mutta liika välttely voi aiheuttaa haasteita tarinan edetessä kokemuspisteiden vähyyden vuoksi. Jostain syystä myös kaupoissa käytettävän valuutan määrästä on tingitty melko lailla, ja se aiheuttaa välillä harmaita hiuksia tärkeiden esineiden hankkimisen hetkellä.
Aikaa Tales of Ariseen saa uppoamaan kelpo tavalla. Sivutehtäviä on reilusti tarjolla ja vapaampi maailman tutkiminen kiehtoo toistoista huolimatta. Tietyt paikat kätkevät myös joukon salaisuuksia ja parempia lootteja, mikäli edessä olevat esteet pystyy poistamaan seikkailijoiden kykyjen avulla. Vaikeustason valinnan mukaan tarinan voi läpäistä arviolta 30-80 tunnin kuluessa, kokonaisvaltaiseen tutkimiseen keskittyvät lähentelevät jo sataa tuntia. Vastinetta rahoille saa siis runsaasti – etenkin silloin, kun innostuu myös saavutusten tai trophyjen saalistamisesta.
Tales of Arise tarjoaa pidemmälle edettäessä paljon vaihtelua myös eri alueiden teemojen muuttuessa, sen enempää niistä kuitenkaan paljastamatta. Vihollisten monipuolisuus on myös ihailtavan laajaa, isoimpia pomotaisteluita myöten. Oikeastaan kokonaisuuden ainoat napinan aiheet koskevat hieman simppeleitä sivutehtäviä, joista osa on perinteisiä pienten palvelusten suorittamista pelin npc-hahmoille. Taisteleminen on iso osa pelin teemaa, vaikka alkuun se vaikuttaakin hieman sekavalta. Meno paranee kuitenkin huomattavasti, kun sen oppii hallitsemaan paremmin. Myös hahmojen väliset suhteet ja huumori nostavat arvosanaa ylemmäs, samoin apureiden monipuolinen ohjelmointi niin sanottua taistelukäyttäytymistä varten. Innokkaimmille tarjolla on myös new game+ -pelitila. Vahva suositus kaikille, jotka tykkäävät roolipeleistä, nopeatempoisesta taistelusta ja mielenkiintoisesta tarinasta.
Tähdet: 4/5
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, PC/Windows, Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4
Genre: Toimintaroolipeli
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 12
Kehittäjät: Bandai Namco Studios
Julkaisija: Bandai Namco Entertainment
Julkaisupäivä: 9.9.2021