Presidentti Niinistön virallinen lausunto kansalaisille herättää sekä kiitosta että hieman hämmennystä

Presidentti Sauli Niinistön Facebookissa julkaisema virallinen lausunto Suomen kansalaisille on aiheuttanut sekä kiittelyä että hieman hämmennystä.

Tässä lausunto sanasta sanaan:

”Tasavallan presidentin lausunto

Kun muutos on rajua, pään on pysyttävä kylmänä

Kutsuin eilen koolle eduskuntaan valittujen puolueiden puheenjohtajat, eduskunnan puhemiehistöä sekä ulko- ja puolustusvaliokuntien puheenjohtajat. Kävimme yhdessä puolustusvoimain komentajan kanssa vakavan keskustelun Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja käynnissä olevan sodan vaikutuksista Suomen turvallisuuteen ja Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. Turvallisuusympäristömme on nyt nopeassa ja rajussa muutoksessa. Ymmärrän hyvin suomalaisten tunteman huolen ja tarpeen reagoida tilanteeseen. Akuutin kriisin keskellä on kuitenkin erityisen tärkeää pitää pää kylmänä ja arvioida jo tapahtuneiden ja mahdollisesti tulevien muutosten vaikutusta turvallisuuteemme huolella – ei viivytellen, mutta huolella. Tätä työtä Suomen ja suomalaisten turvallisuuden eteen teemme taukoamatta. Yhteinen käsitys yhteisestä vastuusta on eilisen jälkeen entistäkin vahvempi.”

Niinistön lausunto sai vain puolessa tunnissa yli 15 000 tykkäystä, 1 100 jakoa ja 500 kommenttia.

Lausuntoa on sekä kiitelty että myös hieman ihmetelty. Enemmistö näyttää pitävän viestiä hyvänä ja tarpeellisena, mutta jotkut kritisoivat, etteivät oikein ymmärrä, mitä siinä sanotaan, sen lisäksi, että kansalaisten tulee nyt pitää pää kylmänä. Jotkut kritisoivat viestiä vaikeaselkoiseksi. Alla oleva kommentti summaa kyseistä kritiikkiä.

– Arvoisa Tasavallan Presidentti, Kunnioitan ja arvostan sitä, että jaatte meille Suomen kansalaisille tietoa tapahtumista ja kerrotte tilannekuvaa, mutta kaikessa on kuitenkin yksi mutta. Miksi viestintänne on välillä melkoisen kryptistä, vaikeaselkoista ja viestiä ei voida välittää suoraan vaan kierrellään ja kaarrellaan? Suomen kieli on suomalaiselle joskus vaikea ymmärtää. Jos jossain menee raja, että asiaa ei voida avata kansalaisille, niin kerrottaisiin se suoraan. Kriisiviestinnässä pitää olla suora ja selkeä. Olisiko mahdollista saada tähän parannusta?

Alla Niinistön juuri julkaisema tasavallan presidentin lausunto, joka on myös herättänyt kiihkeää keskustelua sekä Nato-jäsenyyden hakemisen puolesta että vastaan.

Ylin kuva: Wikimedia Commons

SUOSITUIMMAT