Peliarvostelu: Crash Bandicoot: It’s About Time



Crash Bandicoot on palannut – ja nimensä  mukaisesti, oli jo aikakin. Uutuuden nimi viittaa myös pelissä tapahtuvaan ajan manipulointiin sekä mahdollisuuteen retroilla kunnon old school -tyyliin.

Naughty Dog -pelistudion alunperin kehittämä Crash Bandicoot -tasohyppelysarja sai alkunsa ensimmäisellä PlayStation-konsolilla vuonna 1996, jolloin pelaajat jo tuskailivat innoissaan pelin äärimmäisen koukuttavan vaikeustason kanssa.

Hassunhauskan pussihukan seikkailujen pääosia on julkaistu tähän mennessä kahdeksan, mutta kaikkiaan Crash Bandicoot -pelejä on tehty peräti 19. Tuorein julkaisu, Crash Bandicoot 4: It’s About Time on kuitenkin kronologisesti vasta pelisarjan neljäs osa, koska Crash Bandicoot 3: Warped julkaistiin 1998 eli 22 vuotta sitten. Sekavaako? Ei sen enempää kuin pelisarjan laajalti viljelemä kreisi huumori.

Crash Bandicoot on nyt palannut – ja nimensä  mukaisesti, oli jo aikakin. Uutuuden nimi viittaa myös pelissä tapahtuvaan ajan manipulointiin sekä mahdollisuuteen retroilla kunnon old school -tyyliin.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time jatkaa siis kronologisesti pääosien tarinaa 22 vuoden tauon jälkeen. Suositusta Skylanders-pelisarjasta tuttu Toys for Bob -pelistudio astui puikkoihin ja jatkaa pelisarjaa sen perinteitä kunnioittavalla tavalla, lisäten peliin kuitenkin paljon virkistäviä uutuuksia ja tietenkin myös huumoria.

Tarinassa Warpedin tapahtumien jälkeen Tohtori Neo Cortex, Nefarious Tropy ja Uka Uka ovat jääneet vangeiksi menneisyyteen. Uka Uka saa repäistyä aukon ulottuvuuksien väliseen harsoon, josta Nefarious Tropy ja Neo Cortex lähtevät valloittamaan itselleen kaikkia ulottuvuuksia.

Crash ei tietenkään saa relata rauhalla biitsillään, vaan hänen täytyy Cocon ja kumpaneiden kanssa estää pahisten aikeet. Jo heti alussa huomaa, että peliin on lisätty interaktiivisuutta. Biitsillä voi rikkoa paikkoja ja vaikkapa vetäistä päähän sombreron. Klassiseen putkijuoksuun lähdettäessä kuitenkin huomaa, että vanhoja viboja ei ole unohdettu ja laatikoiden murskajaiset voivat alkaa.

Peliin on tullut interaktiivisuuden lisäksi paljon uudistuksia ja huumoria sekä myös uusia hahmoja. Huumoria löytyy niin puheista kuin tapahtumistakin ja pussihukan mimiikasta. Esimerkiksi selvittyäsi mistä tahansa tasosta (jotka ovat kaikki vaativia),  sinulla on mahdollisuus joko jatkaa eteenpäin tai suorittaa taso uudelleen. Jos olet valitsemassa uusintaa, pussihukka ei ole tästä kovinkaan iloinen, mutta jos pohdit jatkamista eteenpäin, kaveri on kovasti tohkeissaan ja kannustaa sinua.

Pelissä on peruspomppimisen lisäksi monia virkistäviä uusia toimintoja, kuten liaaneilla heilumista ja liukumista tankojen eri puolilla. Kuten ennenkin, valinnat täytyy tehdä hyvin nopeasti. Neljän muinaisen maskin avulla pääsee tekemään hienoja erikoistoimintoja, kuten esimerkiksi ajan manipulointia. Yhden maskin avulla voi jopa muuttaa esineitä kiinteiksi ja ei-kiinteiksi, ja tämän taidon salamannopea hallinta on tarpeen monissa kohdissa, joissa täytyy esimerkiksi hypätä ns. tyhjän päälle, muuttaa alusta kiinteäksi juuri ennen laskeutumista ja sitten tehdä sama seuraavalle tyhjälle alustalle. Tämä kaikki tietenkin TNT-laatikoita väistellessä ja vihollisten yrittäessä popsia sinut suihinsa.

Pelattavaa riittää, sillä päätasoja on peräti 43 ja lisätasoja 21. Lisäksi on tarjolla bonus-tasoja ja kaikki päätasot voi pelata myös vaihtoehtoisessa N.Verted-tilassa, jossa on omat palkintonsa.

Yksinpelin lisäksi voit haastaa kaverisi kilpailutilassa. Pass N. Play on pelimuoto, jossa pelaaja vaihtuu aina kuoleman tai checkpointin jälkeen. Bandicoot Battlessa puolestaan on kaksi pelitilaa: Checkpoint Race ja Crate Combo. Ensimmäisessä yritetään läpäistä kenttä nopeammin kuin muut ja jälkimmäisessä kisataan laatikoiden keräämisestä saatavilla pisteillä.

Tunnelmaltaan Crash Bandicoot 4: It’s About Time on upea kokemus, kunhan vain kestää sen haastavuuden. Pelimaailma lukuisine uusine tasoineen on todellista silmäkarkkia ja äänet tukevat kaikkea täydellisesti niin tunnelman kuin musiikinkin osalta. Erikoismaininnan saavat kauniit ja iloisen värikkäät uudet tasot sekä erityisen näyttävät lohikäärmeet.

Pelattavuutta helpottaa moderni pelitila, jossa on checkpointeja, eli et palaa aina kuoltuasi koko tason alkuun, sekä maassa näkyvä ympyrä, jonka avulla on helpompi laskeutua oikeaan kohtaan. Ympyrä ei toimi aina täydellisesti, kuvakulmasta riippuen, mutta siitä on apua varsinkin silloin, kun pompitaan hyvin pienillä alustoilla. HC-retroilijat voivat toki halutessaan valita modernin tyylin sijaan klassisen, jossa chekcpointeja ja loppumattomia elämiä ei ole ja ympyräkään ei ole hyppelyjä helpottamassa.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time on vaativa peli, eikä sitä ole kehitetty erityisen mullistavaan suuntaan, mutta siinä on kaikki kohdillaan niin tunnelman, huumorin kuin visuaalisen iloittelunkin osalta, eikä sen parissa todellakaan käy aika pitkäksi. Pelin hankalimmat kohdat ovat turhauttavia, mutta koukuttavia, joten jos se ei haittaa pussihukkaa, niin ei sen pitäisi haitata sinuakaan!

Tähdet: 4,5/5

Rating: 4.5 out of 5.

Testialusta: PlayStation 4 Pro
Saatavuus: PlayStation 4, Xbox One
Genre: Tasohyppely, seikkailu
Pelaajamäärä: 1, 2-4
Ikäraja: 12
Kehittäjä: Toys for Bob
Julkaisija: Activision
Julkaisupäivä: 2.10.2020

SUOSITUIMMAT


Crash Bandicoot on palannut – ja nimensä  mukaisesti, oli jo aikakin. Uutuuden nimi viittaa myös pelissä tapahtuvaan ajan manipulointiin sekä mahdollisuuteen retroilla kunnon old school -tyyliin. Naughty Dog -pelistudion alunperin kehittämä Crash Bandicoot -tasohyppelysarja sai alkunsa ensimmäisellä PlayStation-konsolilla vuonna 1996, jolloin pelaajat jo tuskailivat innoissaan...Peliarvostelu: Crash Bandicoot: It's About Time